نشست گرامی داشت هفته کتاب و کتابخوانی و مراسم نامگذاری کتابخانه دانشگاه به نام شهاب ترشیزی در دانشگاه پیام نورکاشمر
به گزارش روابط عمومی دانشگاه پیام نورمرکزکاشمر نشست گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی به پیشنهاد و میزبانی دانشگاه پیام نور کاشمر و با همکاری نهاد کتابخانه های عمومی، باغ حکمت ترشیز ، شهرداری کاشمر و شرکت دلنواز ترشیز روز سه شنبه 25 آبانماه 95 در محل آمفی تآتر پروفسور شمس شریعت تربقان با حضور مهندس فرهادی فرماندار ، مهندس سلیمانی شهردار کاشمر ،دکترسعادتمند مدیریت آموزش و پرورش کاشمر ،کتابداران، استادان ، دانشجویان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار گردید.
این مراسم با تلاوت آیاتی چنداز کلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهموری اسلامی آغاز شد . سپس دکتر خاتمی پور سرپرست دانشگاه پیام نورمرکز کاشمرضمن عرض خیرمقدم و ابراز خرسندی از این حرکت فرهنگی عظیم در دانشگاه - که اصلا و اصالتاً محل مطالعه و تفکر است- طی سخنانی اظهار داشت : کتاب و کتابخوانی رکن رکین یک فرهنگ است و لازم است به طور عمیق به آن پرداخته شود.
وی گفت : متأسفانه جامعه ما را "جامعه بدون مطالعه" نامیده اند و نگاهی به آمار سرانه مطالعه در کشور، دلیل اطلاق این عنوان را نشان می دهد.
خاتمی پور خاطرنشان کرد: در گذشته ، کتاب ، کم و آمار کتابخوانان زیاد بوده است ولی در حال حاضر این موضوع برعکس شده و عناوین کتابها بسیار و کتابخوانان کم شده اند . در چنین فضایی لازم است هنر گزیده خوانی را بیاموزیم تا بتوانیم در این عمر کوتاه و زندگی پرشتاب، زمان را برای مطالعه به خوبی مدیریت کنیم.
محمدرضا بدیع زادگان رییس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر هم در این جلسه در سخنانی با اشاره به شاخص های کتابخانه ای در کاشمر اظهار داشت: هر چند شاخص های کتابخانه ای در کاشمر وضعیت مناسبی دارد و جزو برترین شهرستان های استان خراسان رضوی هستیم اما این شاخص ها باید به نسبت شاخص های آرمانی سنجیده شود و تلاش کنیم وضعیت را از این که هست بهتر کنیم.
وی افزود: در کنار ارتقاء وضعیت کتابخانه ها باید تلاش کنیم در کشور افراد کتابخوان تربیت کنیم چرا که ما هر چه کتابخانه ها را بهبود ببخشیم ولی افرادی که اهل مطالعه باشند نداشته باشیم نتیجه ای نخواهیم گرفت.
بدیع زادگان ادامه داد: برای افزایش سرانه مطالعه در کشور نیاز به یک عزم ملی داریم تا به تبع آن شاهد احساس نیاز به کتابخوانی در افراد جامعه باشیم که اگر این احساس نیاز به وجود بیاید به طور طبیعی شاهد رشد و ارتقاء کتابخانه ها هم خواهیم بود.
رییس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در کتابخانه های عمومی با آن مواجه هستیم موضوع فقر منابع است که متأسفانه در این موضوع راه زیادی تا رسیدن به وضعیت مطلوب داریم به گونه ای که نهاد کتابخانه های عمومی اعلام کرده است برای جبران فقر منابع باید ۳۰میلیارد تومان کتاب خریداری شود در حالی که نهاد، سال گذشته فقط موفق به خرید ۸میلیارد تومان شده است.
وی با اشاره به فعالیت انجمن خیرین کتابخانه ساز در کاشمر اظهار داشت: نخستین انجمن خیرین کتابخانه ساز در کاشمر دایر شد و با کمک و همراهی خیرین این حوزه توانسته ایم در سه سال اخیر تعداد کتابخانه های نهادی و مشارکتی کاشمر را از ۷باب به ۱۴باب برسانیم.
بدیع زادگان همچنین با تقدیر از زحمات کتابداران در کتابخانه های عمومی گفت: با همه کاستی هایی که در مورد حق و حقوق کتابداران وجود دارد اما آن ها برای ارتقاء کتابخانه ها سنگ تمام گذاشته و سعی کرده اند تغییر قابل توجهی در کتابخانه ها به وجود آورند.
در ادامه این مراسم دکتر سهیل سادات ترشیزی از فعالان عرصه کتاب در کاشمر و مدیر مؤسیه فرهنگی هنری باغ حکمت ترشیز در سخنانی با ابراز تأسف از وضعیت فعلی مطالعه و کتابخوانی در کشور گفت: ما در مورد فرهنگ کتابخوانی در کشور خود با یک محتضر روبرو هستیم و حتی اختلاف آمار سرانه مطالعه در کشور که از ۲تا ۲۰دقیقه عنوان می شود نشان دهنده یک آشفتگی در این زمینه است.
وی با تأکید بر لزوم علاقمند کردن کودکان به مطالعه افزود: اگر قرار است فرهنگ مطالعه در کشور ما گسترش یابد باید همه ما زمانی را در خانه به مطالعه اختصاص دهیم تا فرزندان ما به چشم خود ببینند که ما کتاب می خوانیم و در واقع پند عملی به آن ها بدهیم.
پایان بخش این مراسم ، نخست تقدیر از تعدادی از فعالان عرصه کتاب و اهل قلم و سپس نامگذاری کتابخانه دانشگاه پیام نور کاشمر به نام «شهاب ترشیزی»- از مفاخر و شاعران بنام ترشیز- بود.
شایان ذکراست درحاشیه این نشست، نمایشگاه کتب دانشگاهی و عمومی که با استقبال استادان و دانشجویان مواجه شد برگزار گردید
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر